Articole

Cum comunicam

Cum comunicam ?

            

           Viata fiecarui individ este de multe ori definita de suma alegerilor facute, fie ele bune sau rele, corecte sau incorecte, importanta fiind de fapt asumarea lor asa cum sunt. Atata timp cat nu ne asumam in totalitate ceea ce facem, se va gasi mereu loc de regrete si intrebari retorice de genul: “poate era mai bine sa ….”; “ daca procedam altfel poate ca…”etc.

Toate aceste neplaceri pot fi evitate folosind si integrand in modul de comportare, relationare sociala(si nu numai) a unui anumit tip de comunicare si anume, comunicarea asertiva.

Pe scurt , exista cam trei tipuri de comunicare: agresiva, pasiva si, evident, asertiva.

Comunicarea agresiva consta in impunerea punctului de vedere intr-o maniera agresiva, care presupune ton ridicat, iritabilitate si chiar urlete sau tipete fara sa tinem cont de drepturile si parerile celorlalti. Este folosita preponderent de persoanele autoritare care nu stiu sa se impuna decat prin forta si intimidare. In spatele acestui tip de comunicare se mai pot ascunde si oameni cu o stima de sine scazuta si care, constient sau inconstient, vor sa mascheze acest aspect al personalitatii lor, adica stima de sine(increderea in fortele proprii) scazuta.

Dezavantajele acestui tip de comunicare sunt multiple: crearea inutila si in mod gratuit a dusmanilor, indepartarea prietenilor, izolarea sociala etc.

Comunicarea pasiva este, cum poate banuiti, la polul opus si presupune in mare parte inactiune, adica atunci cand ne scuzam excesiv, suntem obedienti, nu ne facem cunoscute sentimentele ,drepturile si nu ne lasam emotiile sa se exprime liber in cadru adecvat. Este tipul de comunicare in cadrul careia aproape intodeauna ne punem pe locul doi, iar ceilalti sunt, evident, pe locul unu. De ce? Simplu: pentru a nu deranja; si atunci pierdem unica sansa de a fi cu adevarat cum suntem de fapt - cu bune si cu rele.

Exista conceptia total eronata conform careia daca ne lasam descoperiti asa cum suntem, oamenii de langa noi pot sa profite de acest lucru. Este cea mai mare eroare cu care ma confrunt in cabinet, in proportie de peste 75% din cazuri.

Ce este comunicarea asertiva? De ce este asa de important sa fim asertivi?

Comunicarea asertiva este de departe cel mai echilibrat si util tip de comunicare si o sa vedem si de ce. In primul rand, acest tip de comunicare presupune cunoasterea si constientizarea drepturilor asertive, ca de exemplu: dreptul de a spune NU pot, nu stiu, nu vreau, dreptul de a plange, de a rade, de a refuza ceva care nu e in accord cu principiile noastre etc.

Toate aceste drepturi(si multe altele) de care suntem constienti atunci cand comunicam asertiv, se cer a fi indeplinite cu conditia obligatorie de a tine intodeauna seama de drepturile si nevoile celorlalti.

Cand comunicam asertiv, tonul vocii este unul moderat, privim interlocutorul in ochi, nu intr-o parte, spunem clar si precis ce dorim si care sunt cererile noastre concrete. In acest fel oamenii cu care comunicam vor fi constienti ca au in fata o persoana care isi cunoaste drepturile si atunci nu o sa poata sub nicio forma sa profite intr-un fel sau altul de ea.

Avantajele comunicarii asertive

-       Inveti sa comunici eficient, fara ca ceilalti sa mai presupuna ce vrei sa spui de fapt

-       te ajuta in cresterea si consolidarea stimei de sine

-       previne aparitia conflictelor in cuplu

-       armonizeaza relatiile interumane si de cuplu

-       inveti sa spui NU cu detasare si fara resentimente atunci cand ceilalti iti incalca drepturile sau cand pur si simplu nu esti de acord cu parerile lor

-       inveti sa accepti mai usor criticile

-       inveti sa faci fata cu succes dezamagirilor de tot felul

-       inveti sa-ti construiesti singur strategii optime de coping(de adaptare) in tot felul de situatii problematice

-       ai posibilitatea de a vedea cu adevarat cine iti e prieten adevarat si cine e doar simplu profitor.

 

In functie de natura problemelor cu care se confrunta clientul, se realizeaza planuri personalizate cu ajutorul carora se incepe deprinderea tainelor limbajului asertiv verbal si non-verbal avand, bineinteles, ca scop principal transformarea clientilor fie din pasivi in asertivi, fie din agresivi in asertivi.

 

Comunicand asertiv, ceilalti vor intelege foarte clar ca nu vor putea niciodata sa profite de tine, deoarece iti cunosti bine drepturile in viata.

JOIN OUR MAILING LIST

CONTACT

Pitesti Arges Romania
Tel: 0749. 889. 635
Email: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Tag

Scroll to Top